Moduł 2

Narzędzia procesowej transformacji cyfrowej


Katarzyna Młynarczyk

O module

Cel modułu: Planowanie innowacji procesowej w organizacji i wykorzystanie narzędzi cyfryzacji procesów wewnętrznych w organizacji.

Moduł “Narzędzia procesowej transformacji cyfrowej” skupia się na narzędziach procesowej transformacji cyfrowej, które są kluczowe do efektywnego wdrażania zmian w mikro, małych i średnich przedsiębiorstwach. Dowiesz się z niego, czym jest ten proces i jak go zrozumieć w kontekście biznesowym.

Omówiony zostanie kształt i cel procesu transformacji cyfrowej, abyś mógł zrozumieć, jakie konkretne rezultaty można osiągnąć i jak je zaplanować. Analiza obecnego stanu procesu transformacji cyfrowej pozwoli Ci ocenić, gdzie znajduje się Twoja firma na ścieżce do cyfryzacji. Przedstawione zostaną również metodyki kreatywne, takie jak Design Thinking, System Thinking i Futures Thinking w kontekście procesów transformacyjnych. Poznasz przyszły stan procesu transformacji cyfrowej, co pomoże Ci wyznaczyć realistyczne i ambitne cele na przyszłość.

Identyfikacja kluczowych interesariuszy oraz rola lidera w procesie zmiany to kolejne istotne elementy, które pozwolą Ci zrozumieć, jak angażować i zarządzać zespołem oraz innymi zainteresowanymi stronami. Dowiesz się także, jak mierzyć efektywność procesu transformacji cyfrowej w biznesie, co jest niezbędne do monitorowania postępów i wprowadzania niezbędnych korekt.

Z tego modułu dowiesz się też jak ważne są: misja, wizja i wartości w zarządzaniu procesem transformacji cyfrowej, co pozwoli Ci na świadome i spójne kierowanie zmianami w Twojej firmie. Ten moduł dostarcza szczegółowej wiedzy i praktycznych narzędzi, które są fundamentem skutecznej transformacji cyfrowej MŚP.

9

Liczba lekcji

89

Liczba atomów

8

Wideo

2,5h

Szacowany czas trwania

Lekcje

Zobacz co przygotowaliśmy dla Ciebie

Z tej lekcji dowiesz się, czym jest procesowa transformacja cyfrowa i dlaczego jest kluczowa dla nowoczesnych przedsiębiorstw. Poznasz wyzwania z jakimi się wiąże tj.: straty, konsekwencje i wymagania.

Z tej lekcji dowiesz się, jak wytypować proces z potencjałem do transformacji cyfrowej w Twojej organizacji. Poznasz różne typy procesów, takie jak procesy produktowe, obsługi klienta, biznesowe, wdrożeniowe i transformacyjne, oraz przykłady firm, które z powodzeniem je wdrożyły. Nauczysz się, jakie pytania zadawać i jakie kroki podjąć, aby zidentyfikować kluczowe elementy procesu i przygotować się do jego cyfryzacji.

Z tej lekcji dowiesz się, jak szczegółowo analizować obecny stan procesu, który chcesz poddać transformacji cyfrowej. Poznasz metody analizy, takie jak wywiady, obserwacje procesów (Process Safari), analiza danych digitalnych oraz mapowanie procesów. Dowiesz się, jak zdobywać dane i rozumieć istniejące procesy, aby lepiej planować przyszłe innowacje. Na koniec, poznasz narzędzie „jobs to be done”, które pomoże Ci przeformułować myślenie o procesach z perspektywy prac do wykonania przez użytkowników.

Z tej lekcji dowiesz się, jak wykorzystać metodyki kreatywne, pracę kolaboratywną i techniki ko-kreacji w transformacji procesów cyfrowych. Omówione zostanie, jak generować nowe pomysły, zrozumieć potrzeby użytkowników, opracować innowacyjne rozwiązania oraz pokonać opory i zbudować zaangażowanie. Poznasz podstawowe charakterystyki metodyk takich jak Design Thinking, Futures Thinking oraz System Thinking, a także otrzymasz wskazówki, jak zacząć pracę z tymi metodykami.

Z tej lekcji dowiesz się, jak krok po kroku tworzyć wizję nowego procesu i przyszłej organizacji, która dąży do digitalizacji. Poznasz metody, które uwzględniają różne potrzeby i współtworzenie z zespołem, takie jak Design Thinking i Futures Mapping. Dowiesz się, jak zaprosić odbiorców do współtworzenia wizji stanu docelowego oraz jak kontynuować pracę na mapie stanu wejściowego, wychodząc od problemów i odpowiadając na pytania transformacyjne. Na koniec omówione zostaną najczęstsze błędy w projektowaniu procesów transformacji cyfrowej oraz jak ich unikać.

Z tej lekcji dowiesz się, jak istotna jest identyfikacja aktorów procesu i ich potrzeb w transformacji cyfrowej. Poznasz statystyki potwierdzające znaczenie tego zagadnienia oraz dowiesz się, jak brak tej identyfikacji wpływa na efektywność zmian. Omówione zostaną relacje interesariuszy i zrozumienie ekosystemu, w którym funkcjonują. Przedstawione zostaną narzędzia, takie jak mapa ekosystemu i mapa interesariuszy, które pomogą Ci zrozumieć, kto bezpośrednio i pośrednio wpływa na proces oraz jak skutecznie zarządzać relacjami w celu wdrożenia innowacji. Na koniec omówione zostanie, jak właściwe zarządzanie interesariuszami wpływa na sukces procesu transformacji.

Z tej lekcji dowiesz się jakie błędy popełniają liderzy, próbując wprowadzać zmiany, oraz sposoby na ich unikanie. Dowiesz się, jak ważna jest rola lidera w procesie zmiany, szczególnie w kontekście komunikacji, iteracji i włączania zespołu we wdrożenie. Przedstawione zostaną trzy kluczowe obszary umiejętności dla lidera procesów: empatyzacja, mapowanie i facylitacja. Otrzymasz praktyczne porady dotyczące rozwijania umiejętności facylitacji oraz interpersonalnych, co pomoże Ci skutecznie prowadzić zespół przez proces transformacji cyfrowej. Na koniec poznasz literaturę i dodatkowe materiały, które pozwolą Ci dalej rozwijać te umiejętności.

Z tej lekcji dowiesz się, jak wyznaczać i mierzyć kluczowe wskaźniki efektywności (KPI) w kontekście transformacji cyfrowej. Poznasz różne metody ustalania KPI oraz techniki ewaluacji procesu transformacji, które są niezbędne dla zapewnienia jego żywotności i sukcesu. Nauczysz się, jak monitorować postępy, analizować wyniki i dostosowywać strategie, aby efektywnie zarządzać procesem zmiany.

Z tej lekcji dowiesz się czym są: misja, wizja i wartości w zarządzaniu procesem transformacji cyfrowej. Zrozumiesz, dlaczego stworzenie i utrzymanie jasnej misji oraz wizji są kluczowe dla skutecznego wdrażania zmian. Nauczysz się również, jak zaangażować zespół w proces tworzenia i wdrażania tych elementów oraz jak unikać błędów w tym zakresie.

O ekspercie

Katarzyna Młynarczyk

Ekspertka ds. transformacji procesowej

Współzałożycielka kilku organizacji, strateg tworzący marki, produkty i usługi, trener i wykładowca w zakresie tematyki biznesu i marketingu z tytułem MBA w zakresie projektowania usług. W swoim portfolio posiada wprowadzanie na rynek produktów z branży FMCG. Inicjatorka i prezes konceptu gastronomicznego Handelek oraz współtwórczyni marki Rebread.

Nadchodzące

wydarzenia